2 Μαρ 2013

Κριτική του Ανδρέα Κούνιου στην εφημερίδα Αλήθεια για "Το τρομακτικό μυστικό του Αϊνστάιν"


Κριτική του Ανδρέα Κούνιου, εφ. Αλήθεια 26 Φεβ. 2013
Είχα τις μαύρες μου. Έβλεπα, λίγο πριν, στην τηλεόραση τις πολιτικές, τρομάρα τους, εξελίξεις, και το στομάχι μου δέθηκε κόμπους. Ήθελα να κουτουλήσω το κεφάλι στον τοίχο γιατί, μερικοί κουτοί, ασχολούνται με το διαγωνισμό της Γιουροβίζιον, με τα σχέδια της Ευγενίας Μανωλίδου, με το καινούργιο κοσκινάκι (μου) της Καινούργιου. Το χειρότερο όλων; Ακολουθώντας τα βήματα του Μολιέρου, ένιωθα ότι, από λεπτό σε λεπτό, θα καταρρεύσω αφού είμαι ασθενής. Ή μάλλον, ασθενής και οδοιπόρος. Και, ξαφνικά, πέφτει, ως μάννα εξ ουρανού, στα χέρια μου, αυτή η σπαρταριστή συλλογή διηγημάτων.

Το μάντεψα, φυσικά, από την πρώτη στιγμή, επειδή έχω, προσέξτε μετριοφροσύνη, μυαλό ξυράφι. Δεν άργησα να δικαιωθώ και τώρα πια, απαλλαγμένος από τα πλοκάμια των πολιτικών και των μουσικών χταποδιών, συγχαίρω τον Ανδρέα Καπανδρέου (δηλαδή τον Ανδρέα Κ. Ανδρέου) για το βιτριολικό του χιούμορ, για την αμεσότητά του, για το ασύλληπτο των εμπνεύσεών του, για τη φαντασία του που σπάζει κόκαλα, για την ευρηματικότητά του, για τη σύλληψη, και καταγραφή, των ιστοριών του που θάλλουν από πηγαίο σαρκασμό. Μήτε χυδαιολογίες, μήτε αστεία της συμφοράς, μήτε χοντροκομμένα κλισέ, μήτε τίποτα παρόμοιο. Απλώς μυαλό και μπρίο. Απλώς μπρίο και μυαλό. Κι άντε τώρα να διαλέξεις το καλύτερο διήγημα της συλλογής. Όποια και να είναι η απόφασή σου, θα αδικήσεις τα υπόλοιπα. Ασφαλώς σε κάποια νιώθεις, υπόκωφα έστω, το βουητό της αγωνίας και κουλουριάζεσαι - δεν είναι και εύκολο πράγμα να γελάς με τις τραγωδίες των άλλων -, αλλά η χαρισματική πένα του Ανδρέα Καπανδρέου καταφέρνει να διαποτίσει, και τις τραγωδίες, με πλούσιες σταγόνες ευθυμίας και ιλαρότητας.



Ξεκινώντας, λοιπόν, από το περίφημο, ή μήπως από το διαβόητο; πείραμα της Φιλαδέλφειας, εισχωρεί, σαν σκίουρος, στις ρωγμές των οικογενειακών δέντρων για να καταγράψει, με βελούδινο στυλ, τις διαφορές, τις συγκρούσεις, τα πεδία των μαχών, έως και τις ίντριγκες για εξαφανίσεις και για δολοφονίες. Εάν, όμως, θέλεις να μεθύσεις από τη βροχή των χαμόγελων, τότε, εντελώς υποκειμενικά, σου συνιστώ το διήγημα «Μέχρι πού θα πάει η βαλίτσα» όπου η χιονοστιβάδα των παρεξηγήσεων θυμίζει, αλήθεια σου λέω, ταινίες του Πίτερ Σέλερς.
«Εσείς είστε πολύ τυχερός, μου είπε. Να, βλέπετε εκείνον εκεί τον ξανθό με τα γυαλιά; Είναι Σουηδός και θα χάσει το αεροπλάνο για την Ουψάλα. Το πρόβλημα είναι ότι πτήση για την Ουψάλα μέσω Άμστερνταμ έχουμε μόνο δύο φορές την εβδομάδα, ενώ για το Μάντσεστερ υπάρχουν συνεχώς πτήσεις. Σίγουρα σε κάποια από αυτές θα σας βολέψει το προσωπικό εδάφους μας και θα φτάσετε σήμερα κιόλας στον προορισμό σας.
Μόλις τελείωσε ο αεροσυνοδός, εγώ ένιωθα ήδη ο πιο τυχερός άνθρωπος στου κόσμου! Σκέψου να ταξίδευα και εγώ για την Ουψάλα...
Στο αεροδρόμιο του Άμστερνταμ οι εξυπηρετικότατοι, οφείλω να ομολογήσω, συνοδοί εδάφους της Express Airlines με τακτοποίησαν στην επόμενη πτήση τους που έφευγε σε τέσσερις ώρες από το Άμστερνταμ. Όταν ρώτησα για τις αποσκευές μου σχεδόν με επέπληξαν, λέγοντάς μου ότι ήταν αυτονόητο, αφού τακτοποίησαν εμένα, να τακτοποιήσουν και τη βαλίτσα μου στην ίδια πτήση. Όταν επιτέλους έφτασα στο Μάντσεστερ, είχε αρχίσει να σουρουπώνει και εγώ είχα μπει στο δίλημμα κατά πόσο θα έπρεπε να ταξιδέψω με τρένο βραδιάτικα για τα άδυτα της Ουαλίας ή αν θα έπρεπε να περιμένω το πρωί και να κάνω το ταξίδι μου με το φως της ημέρας».

*Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ.

1.«Το τρομακτικό μυστικό του Αϊνστάιν». Οι σκισμένες σελίδες ενός παλιού ημερολογίου που έπεσαν τυχαία στα χέρια μου, αποκαλύπτουν στοιχεία για ένα τρομακτικό μυστικό στο οποίο εμπλέκονται ο Αλμπέρτ Αϊνστάιν και το Αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό!
2.«Αμάρ». Ένας αδίστακτος Μαροκινός γκάγκστερ είναι έτοιμος για όλα, όχι όμως για την πραγματικότητα που αντικρύζει ξαφνικά μπροστά του.
3.«Το δωμάτιο με τους καθρέφτες». Υπάρχει άραγε πεπρωμένο; Γίνονται τα όνειρα πραγματικότητα; Τι είναι άραγε πιο οδυνηρό; O θάνατος ή η ζωή; Οι απαντήσεις δίνονται στο δωμάτιο με τους καθρέφτες.
4.«Ένα μπουκέτο ορχιδέες από το πουθενά». Όταν ένα μπουκέτο ορχιδέες αποστέλλεται στον παραλήπτη του από τον άλλο κόσμο.
5. «Θανάσιμο όνειρο». Το όνειρο μπλέκεται με την πραγματικότητα και το υποσυνείδητο. Ή μήπως τελικά όλα είναι παιχνίδια του μυαλού;
6.«Ο Δίας στο Facebook». Η παράξενη ιστορία μιας φωτογραφίας στο Facebook και η σχέση του Δία με ένα Γερμανό ροκ σταρ και ένα πεντάχρονο αγόρι.
7.«Η Αλίκη το ήθελε πολύ». Μερικές φορές δεν είναι καλό να επιθυμούμε κάτι πάρα πολύ, επειδή μπορεί τελικά η επιθυμία μας να πραγματοποιηθεί.
8. «Σχολική εκδρομή». Κάποιο φοβερό ατύχημα σε σχολική εκδρομή οδηγεί ένα κοριτσάκι σε μεταθανάτια εμπειρία.
9.«Ο καταδιώκτης του Τζακ». Η τυχαία σύλληψη του αδίσταχτου εγκληματία Τζακ αποκαλύπτει ένα μεταφυσικό δρώμενο.
10.«Η γυναίκα που έπεσε από ψηλά». Ποια ιστορία μπορεί να κρύβεται πίσω από την πτώση μιας γυναίκας από το παράθυρο;
11. «Μέχρι πού θα πάει αυτή η βαλίτσα;» Οι κωμικοτραγικές περιπέτειες μιας βαλίτσας και του ιδιοκτήτη της, που κατέληξαν να γίνουν βραβευμένο μυθιστόρημα.
12.«Η περιπέτεια ενός ονόματος ή Γιατί Ανδρέας Καπανδρέου». Η περιπέτεια και η εξέλιξη ενός ονοματεπώνυμου.

Πηγή: Εφημερίδα Αλήθεια 26 Φεβ. 2013

Δεν υπάρχουν σχόλια: