31 Δεκ 2013

Ο Σταύρος Κουγιουμτζής και η Κύπρος


Τον Σταύρο Κουγιουμτζή (1932-2005), έναν από τους μεγαλύτερους έλληνες μουσικοσυνθέτες και στιχουργούς, είχα την τύχη να συναντήσω από κοντά, αρχές της δεκαετίας του 90’ σε ένα ταξίδι που έκανε για συναυλίες στην Κύπρο, και αργότερα στο σπίτι του στην Καλαμαριά.
Σε μια νυχτερινή διαδρομή Λάρνακα – Λευκωσία, όπου συνταξιδεύαμε (εγώ οδηγός και αυτός συνοδηγός) μου εκμυστηρεύτηκε ότι τους στίχους του τραγουδιού «Όλα καλά» τους εμπνεύστηκε και τους έγραψε κατά την παραμονή του στην Κερύνεια, την δεκαετία του 60’. Συγκεκριμένα οι στίχοι «και μια σημαία σ’ ένα μπαλκόνι, αλλάζει χρώματα και με σκοτώνει», όπως ο ίδιος ο Κουγιουμτζής μου δήλωσε, είναι εμπνευσμένοι από τις σημαίες στα μπαλκόνια τις Λευκωσίας οι οποίες κατά τη διάρκεια των δικοινοτικών ταραχών (1963-1964) άλλαζαν συχνά χρώματα (πότε ελληνικές και πότε τουρκικές), κάτι που τον πλήγωνε.

Την μουσική και τους στίχους του τραγουδιού έγραψε ο ίδιος ο Σταύρος Κουγιουμτζής. Το τραγούδι έκανε γνωστό ο Γιώργος Νταλάρας όταν το πρωτοτραγούδησε το 1975. Το «Όλα καλά» συμπεριλαμβάνεται στους δίσκους «Στα ψηλά παράθυρα» (1975), «Τα τραγούδια μου» (1983) και «Τα χρώματα του χρόνου» (1999), όλα με ερμηνευτή τον Γιώργο Νταλάρα.

Όλα καλά

Όλα καλά κι όλα ωραία
χτες ήσουν μ’ άλλονε παρέα
και πού σοκάκι να τραγουδήσεις
δεν επιτρέπονται οι αναμνήσεις

Μίλα σιγά και μη φωνάζεις
είμαι κουτός και με τρομάζεις
δε θέλω κόσμο και φασαρία
αύριο μπαίνω στην ανεργία

Έχω ψυχή δεν έχω βράχο
πάλι με άφησες μονάχο
και μια σημαία σ’ ένα μπαλκόνι
αλλάζει χρώματα και με σκοτώνει

Όλα καλά κι όλα ωραία
χτες ήσουν μ’ άλλονε παρέα
και πού σοκάκι να τραγουδήσεις
δεν επιτρέπονται οι αναμνήσεις




Με αφορμή το πιο πάνω άρθρο, η Μηχανή του Χρόνου (Cyprus edition) έκανε το δικό της αφιέρωμα. Διαβάστε σχετικά εδώ:http://andreaskandreou.blogspot.com.cy/2017/02/1963-64.html

1 σχόλιο:

Ιωσήφ Ιωσηφίδης είπε...

Εκπληκτική η ανάμνησή σου με τον Σταύρο Κουγιουμτζή, σε ότι αφορά την έμπνευσή του στίχου του από την αλλαγή σημαιών στα μπαλκόνια της Κερύνειας (το 1963-64). Αυτός ο μεγάλος συνθέτης αξιοποίησε πρώτος το ταλέντο της φίλης μου Άννας Βίση (όπως έζησα το γεγονός από κοντά το 1975) όταν εμπιστεύθηκε τη 17-χρονη τότε νεαρούλα να τραγουδήσει μαζί με τον διάσημο Γιώργο Νταλάρα. Της έγραψε μεγάλες επιτυχίες όπως "Σ' αγαπώ", "Αχ περιστέρι μου", "Παραμύθι ξεχασμένο", "Το πουκάμισο το θαλασσί", "Δίψασα στην πόρτα σου" και τόσες άλλες και του οφείλει τη μισή της καριέρα. Οι μεγάλοι συνθέτες μένουν "όταν θα σβήσουν τα φώτα της γιορτής", όπως έγραφε η άλλη φίλη, η εξαιρετική στιχουργός Σώτια Τσώτου !! Ιωσήφ Ιωσηφίδης, ποιητής